Rozdział 1. Postanowienia ogólne
- Fundacja pod nazwą „Fundacja na Rzecz Hematologii” zwana dalej fundacją ustanowiona została przez Fundatorów aktem notarialnym sporządzonym w dniu 23 stycznia 2001 roku przez notariusza Krystynę Krystek w jej kancelarii Notarialnej w Toruniu i działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz.U. z 1991roku Nr 46, poz. 203 z późniejszymi zmianami) oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Fundacja działa na obszarze państwa polskiego.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Toruń.
- Fundacja została powołana na czas nieokreślony
- Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
Rozdział 2. Przedmiot i formy działania Fundacji
- Celem Fundacji są działania zmierzające do poprawy warunków opieki medycznej nad chorymi ze schorzeniami hematologicznymi
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Udzielanie pomocy finansowej ośrodkom, w których świadczona jest opieka nad pacjentami ze schorzeniami hematologicznymi, zwłaszcza przy zakupie specjalistycznej aparatury medycznej.
- Finansowanie badań diagnostycznych i zakupu leków.
- Pomoc chorym w poszukiwaniu dawcy szpiku.
- Finansowanie specjalistycznych szkoleń dla lekarzy i pielęgniarek Oddziału Hematologii.
- Organizowanie szkoleń dla lekarzy pierwszego kontaktu z zakresu hematologii.
- Udzielanie pomocy przy organizowaniu i finansowaniu badań naukowych
- Popularyzację wiedzy o chorobach szpiku i węzłów chłonnych wśród mieszkańców Torunia i regionu.
- Organizowanie zbiórek publicznych na cele charytatywne związane z potrzebami pacjentów ze schorzeniami hematologicznymi.
- Organizowanie wystaw artystycznych na Oddziale Hematologii
- Realizację założonego celu Fundacja może osiągnąć w wyniku współorganizowania przedsięwzięć stanowiących jej zadania z innymi organizacjami o zbliżonych celach statutowych.
Rozdział 3. Majątek Fundacji
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 1000 zł. przyznany w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji oraz niżej wymienione składniki majątkowe nabyte w trakcie działalności Fundacji:
- spadki, darowizny, zapisy, zbiórki publiczne
- dotacje
- odsetki bankowe
- dochody z majątku nieruchomego i ruchomego
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość wg zasad obowiązujących osoby prawne
- Fundacja prowadzić może działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, na zasadach określonych w innych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony na realizacje celów statutowych.
- Cały uzyskany przez Fundację dochód jest przeznaczany na działalność statutową.
- Nadwyżkę przychodów nad kosztami Fundacja przeznacza na działalność statutową.
- Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi„.
- przekazywania ich majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- wykorzystywania majątku na rzecz członków Fundacji, członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osob trzecich lub po cenach innych niż rynkowe.
Rozdział 4. Organy Fundacji
- Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji
- Zarząd
- Zarząd Fundacji jest jej organem wykonawczym, powołanym przez Radę Fundacji na okres 5 lat i składa się z co najmniej 3 osób.
- W skład Zarządu Fundacji wchodzi prezes i co najmniej 2 członków Zarządu Fundacji.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje Fundację na zewnątrz. Do jego podstawowych zadań należy:
- realizowanie programów działania Fundacji opracowanych przez RadęFundatorów
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji
- zatrudnianie pracowników Fundacji
- prowadzenie rachunkowości Fundacji
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu w tym jego prezes lub osoba przez niego upoważniona.
- Organem nadzorczym Fundacji jest Rada Fundacji. W skład pierwszej Rady Fundacji wchodzą założyciele Fundacji. W skład przyszłych Rad Fundacji wchodzić będą osoby wybrane większością głosów dotychczasowych członków Rady. W skład Rady Fundacji wchodzą minimum 3 osoby.
- Członkowie rady Fundacji:
- nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji członka Rady zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Do zadań Rady należy:
- określenie liczby i powołanie członków Zarządu Fundacji
- uchwalanie planów działania Fundacji
- zatwierdzanie bilansu i rachunku wyników za kolejne lata działalności Fundacji
- dokonywanie zmian w statucie Fundacji
- podjęcie decyzji o likwidacji Fundacji
- wyrażanie zgody na zbycie nieruchomości, wierzytelności oraz ruchomości stanowiących środki trwałe.
- Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań kontrolnych jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczacych działalności Fundacji;
- żądania od członków złożenia ustnych lib pisemnych wyjaśnień
- Rada Fundacji w celu zatwierdzenia bilansu i rachunku wyników odbywa posiedzenie raz w roku na wniosek Zarządu. W innych sprawach Rada Fundacji odbywa się w każdym czasie, na pisemny wniosek co najmniej trzech jej członków. Miejsce i termin posiedzenia Rady ustala Zarząd, powiadamiając członków na 7 dni przed datą posiedzenia.
- Fundatorzy działają osobiście lub przez pełnomocników.
Rozdział 5. Likwidacja Fundacji
- Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundatorów, wyznaczając jednocześnie likwidatora Fundacji.
- Środki majątkowe pozostałe po przeprowadzeniu likwidacji przeznaczone będą decyzją Rady Fundatorów na funkcjonowanie organizacji prowadzącej działalność odpowiadającą statutowym celom likwidowanej Fundacji